Príručka je primárne určená pre učiteľky a učiteľov 2. stupňa základných a stredných škôl, študentom a študentkám pedagogických vysokých škôl a všetkým ľuďom zaujímajúcim sa o globálne vzdelávanie (GV), ktorí chcú viesť svoje žiačky a žiakov porozumieť svetu v súvislostiach a rozvíjať ich kompetencie pre život pomocou slovenského jazyka a literatúry.
12 aktivít sme do príručky zaradili po viacnásobnom pripomienkovaní a úpravách, pričom momentálne predstavujú to najlepšie z nášho dlhodobého a viacstupňového tvorivého procesu. Tematicky pokrývajú 12 tém globálneho vzdelávania. Všetky aktivity sú vytvorené s cieľom čo najväčšej miery zapojenia žiakov a žiačok do výučby, pretože využívajú konštruktivistické spôsoby vyučovania.
Príručka je dostupná na tomto odkaze.
V príručke nájdete tieto aktivity:
1. Zamlčaná migrácia
Aktivita je zameraná na tému migrácie, ktorú otvára prostredníctvom hľadania a určovania podmetov vo vetách.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Syntaktická/skladobná rovina jazyka – hlavný vetný člen, podmet, funkcia vo vete, v texte, štylistické využitie nevyjadreného podmetu v jazykovom (ústnom a písomnom) prejave;
prierezová téma − multikultúrna výchova.
2. Poviem ti o klimatickej zmene
Aktivita sa zameriava na klimatickú zmenu a jej prejavy, argumentáciu a rozširovanie slovnej zásoby o odborné slová súvisiace s danou témou.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Významová/lexikálna rovina jazyka – odborné názvy, jazykový prejav, adresát, kontext;
prierezová téma − environmentálna výchova.
3. Mali by sme byť feministkami?
Aktivita otvára diskusiu o postavení žien v spoločnosti na Slovensku aj vo svete, pričom čerpá z knižnej eseje Všetci by sme mali byť feminist(k)ami.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Sloh, práca s informáciami – hlavná myšlienka, argumentácia;
štruktúra literárneho diela – literárna postava;
prierezová téma − osobnostný a sociálny rozvoj.
4. Nesúď knihu podľa obalu
Aktivita vychádza z knihy Christiana Piccioliniho s názvom Romantické násilie: Spoveď amerického skinheda, v ktorej sa venuje témam neznášanlivosti a interkultúrneho dialógu.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Jazykoveda, sloh, komunikácia –priama a nepriama charak-teristika;
čítanie s porozumením – reprodukcia s porozumením, analýza;
prierezová téma –osobnostný a sociálny rozvoj.
5. S pravdou von
Aktivita sa zameriava na bližšie porozumenie fenoménu cenzúry prostredníctvom individuálnej a skupinovej práce s reportážou o černobyľskej katastrofe.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Jazykoveda, sloh, komunikácia –publicistický jazykový štýl, cielený rozhovor (interview);
sloh, práca s informáciami – argumentácia, informácia;
prierezová téma –osobnostnýa sociálny rozvoj.
6. Bezodpadový deň
Aktivita sa zameriava na tému udržateľného rozvoja, životného prostredia a odpadu.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Učenie sa – kontrola plnenia plánu, projektovanie vlastnej budúcnosti;
sloh, práca s informáciami – informácia, argumentácia;
prierezová téma – environmentálna výchova.
7. Keby som stretol Maca Mlieča
Aktivita je zameraná na rozbor diela Maco Mlieč od Jozefa Gregora Tajovského, ktoré poslúži ako základ pre diskusiu o globálnom probléme porušovania ľudských práv.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Krátka epická próza – poviedka, slovenský realizmus, charakteristika postáv, identifikácia myšlienkového posolstva diela;
povinní autori a diela: J. G. Tajovský – Maco Mlieč;
prierezová téma: osobnostný a sociálny rozvoj.
8. Čo dostávame a čo dávame
Aktivita sa zameriava na tému využívania prírodných zdrojov.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Sloh, komunikácia, oznamovacie žánre – správa, oznam, pozvánka, plagát;
prierezová téma – environmentálna výchova.
9. (Ne)urazíš sa?
Aktivita sa zameriava na jazyk a jeho (ne)vhodné použitie v komunikácii. Príklady pomenovaní ľudí s mentálnym postihnutím, ktoré sa používali v minulosti, ukazujú, ako sa spoločenské zmeny prenášajú aj do zmien v jazyku.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Významová/lexikálna rovina jazyka – slovná zásoba, citovo zafarbené (expresívne) slová;
jazykoveda, sloh, komunikácia– efektívna komunikácia, kontext;
prierezová téma − osobnostnýa sociálny rozvoj.
10. Neviditeľný
Aktivita priblíži mladej generácii tému chudoby a bezdomo-vectva prostredníctvom literárnej ukážky z diela Ako kameň od autora Roberta Swindellsa. Príbeh reflektuje život mladéhočloveka, ktorý sa ocitol na ulici.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Nadvetná syntax – výkladový slohový postup, výklad, vyjadrenie príčinnosti, kauzálny reťazec;
prierezová téma − osobnostný a sociálny rozvoj.
11. Vzdelanie nad zlato
Aktivita je zameraná na tému dostupnosti vzdelania, ktorá je žiakom a žiačkam priblížená prostredníctvom projektu rozvojovej spolupráce v Libanone.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Významová/lexikálna rovina jazyka – jednoduché vety, súvetia podraďovacie a priraďovacie, zložené súvetia;
prierezová téma − osobnostný a sociálny rozvoj.
12. Ako pomôcť Ťapákovcom
Aktivita sa zameriava na prácu s dielom Ťapákovci od Boženy Slančíkovej-Timravy, ktoré zobrazuje témy chudoby, zdravia a sociálneho vylúčenia.
Odporúčané prepojenia s kurikulom:
Krátka epická próza − novela, slovenský realizmus, charak-teristika postáv, identifikácia myšlienkového posolstva diela;
hĺbkové členenia diela − dejový a významový (myšlienkový) plán diela;
povinní autori a diela: Timrava – Ťapákovci; prierezová téma: osobnostný a sociálny rozvoj.