Výučba príbehmi
Využívanie fiktívnych príbehov vo výučbe umožňuje priblížiť globálne výzvy v novom svetle. Skúsenosti, ktoré žiaci vo fikcii získajú, môžu neskôr využiť v realite. V Čechách túto metódu už pilotne skúšajú.
Global Storylines, alebo Globálny dej je výučbová metodika využívajúca príbehy. Fiktívne príbehy predkladajú globálne témy ako svetový obchod, potravinová bezpečnosť, mier a konflikt, prepojenosť a udržateľnosť, fair-trade či zaberanie pôdy, ktoré sa riešia na hodine. Žiaci 1. stupňa ZŠ sú vtiahnutí do príbehu, ktorý v epizódach sprostredkuje učiteľ, a vytvárajú v ňom imaginárnu komunitu. Tá je zasiahnutá globalizáciou a musí riešiť s ňou súvisiace výzvy a problémy. Skupina musí nevyhnutne pracovať spolu, každý v určenej roly.
Príbeh je osou výučby na 2 až 3 mesiace a dávajú žiakom zmysluplný kontext výučby potrebnej pre život a umožňuje prepájanie predmetov. Príbehy umožňujú deťom získať skúsenosť pre reálny svet zo sveta príbehu, z ich fiktívnej roly. Fikcia navyše umožňuje dej stopnúť, reflektovať ho a prípadne zmeniť postoje a konanie v príbehu. Umožňuje žiakom robiť chyby, riskovať, a hlavne prináša pocit vlastného vplyvu na vývoj príbehu, zodpovednosť za využívanie a rozširovanie svojich vedomostí a zručností. Podľa učiteľov, ktorí majú skúsenosť s Global Storylines, naberajú príbehom témy na vážnosti. Deti sa ich snažia riešiť ako dospelí.
Táto metodika rozvíja schopnosť riešiť problémy a konflikty cez dialóg, spoluprácu v skupine, komunikačné zručnosti, zmysel pre sociálnu spravodlivosť, empatiu, nastavenie žiakov na udržateľný spôsob života ako aj ich vedomie, že môžu zmeniť veci vo svojom okolí.
Táto zážitková forma výučby prepája prvky projektového vyučovania, výučby naprieč predmetmi a smeruje k partnerskej, participatívnej a inkluzívnej práci na hodine.
Prístup Global Storylines vznikol v Škótsku na konči šesťdesiatych rokov v snahe viac prepojiť predmety a podporiť aktívnu rolu žiakov. Neskôr sa prístup rozšíril do Škandinávie, Holandska, Nemecka či USA. Od tohto školského roku ho pilotne použili na niektorých českých školách.
Tento projekt zastrešuje v Čechách nezisková organizácia NaZemi v spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovej univerzity v Brne. Projekt sa rozbehol na jeseň na troch školách. Mnohé ďalšie sa do projektu hlásia. Cieľom projektu v Čechách je tiež naučiť sa vytvárať vlastné príbehy pre české prostredie.
Viac o metóde Global Storylines ako aj o skúsenostiach s jej používaním nájdete TU, TU a TU.