Výletné lode a ich emisný problém

Harmony of the Seas (Harmónia morí) je veľká loď. S posádkou sa v nej plaví rovnaký počet ľudí, ako je počet obyvateľov Vrábeľ alebo Modry (8890). Stála miliardu dolárov a so šestnástimi poschodiami vzbudzuje pozornosť kamkoľvek pripláva. Je v nej 23 bazénov, niektoré aj s tobogánmi, vrátane najväčšieho na svete, ktorý má prevýšenie desiatich poschodí. Hostia si môžu vybrať jednu z dvadsiatich reštaurácii, v ktorých sa skonzumuje 15 tisíc vajec denne. Ak nemáte dosť peňazí na kajutu s výhľadom na more, nemusíte sa obávať – obrazovky na stene vám vytvoria dokonalú ilúziu výhľadu, a to vďaka kamerám na lodi, ktoré snímajú v reálnom čase obraz z paluby. Loď meria 362 metrov, váži 227 tisíc ton, je v nej napríklada aj ľadová plocha, divadlo, väznica, márnica, nemocnica a Titanic by pri nej vyzeral ako väčšia rybárska loď alebo remorkér.

Harmony of the Seas je najväčšia z troch obrovských lodí spoločnosti Royal Caribbean Cruises. Tá svojou (množstvom i veľkosťou) rastúcou flotilou reaguje na to, že výletné plavby sú najrýchlejšie rastúcim sektorom masovej turistiky. Lode sú stále väčšie a väčšie, aby lepšie zodpovedali rastúcim požiadavkám svojich klientov a prinášali väčší zisk svojim investorom.
Keď sa loď vydala na svoju prvú plavbu z anglického Southamptonu, dva obrovské dieselové motory vysoké štyri poschodia vypustili kúdole čierneho mraku. Loď za hodinu spáli 5200 litrov lacnej nafty s vysokým obsahom síry a iných škodlivín. V prístave a pobrežných častiach Európy a USA musia síce lode spaľovať naftu s nižsím obsahom síry, napriek tomu patrí prístav Southampton k mestám s najvyšším obsahom škodlivých častíc v Anglicku.
“Môžeme to cítiť, vidieť a cítiť aj v ústach. Tieto lode sú veľké ako bloky bytových domov. Niekedy ich je v jednom čase v prístave päť a viac. Vietor prináša ich emisie rovno do mesta a podľa všetkého neexistuje žiadny monitoring ich znečistenia,” hovorí Colin MacQueen, ktorý žije neďaleko prístavu.

Podľa analytikov námorného znečistenia v Nemecku a Bruseli vypustí takáto loď viac síry ako niekoľko miliónov vozidiel, viac oxidu dusičnatého, ako všetká doprava prechádzajúca stredne veľkým mestom a viac pevných častíc ako všetky autobusy v Londýne.
Bill Hemmings, námorný expert z bruselskej organizácie Transport and Environment group povedal: ” Tieto lode spália toľko paliva ako celé mestá. Používajú oveľa viac energie, ako kontajnerové lode a dokonca aj ak spaľujú palivo s nízkym obsahom síry, je to 100-krát horšie ako v prípade motorovej nafty. “
Jedným z hlavných problémov lodnej dopravy je, že nafta spaľovaná v lodných motoroch obsahuje až 3500-krát viac síry ako motorová nafta spaľovaná v autách. Lode nemajú filtre a iné technológie, ktoré by zachytávali pevné častice, ako je to v prípade cestných dopravných prostriedkov.

Podobná situácia je i v prípade nákladných lodí. Tých sa vo svetových moriach a oceánov plaví asi 90 tisíc a zabezpečujú značnú časť medzinárdného obchodu. Podľa odhadov sú ročne zodpovedné za 60-tisíc úmrtí na srdcové a pľúcne choroby a emisie, ktoré vypúšťajú spôsobujú škody s ekvivalentom 330 miliard dolárov.
Pre porovnanie, auto, ktoré prejazdí 15-tisíc kilometrov ročne, vypustí 101 gramov oxidov síry, kým každá z najväčších nákladných lodí, ktoré môžu byť na mori viac ako 280 dní ročne, vypustí až 5200 ton oxidov síry. Problém sa zväčšuje s rastúcim obchodom a námornou kapacitou. Kontajnerové lode majú motory s podobnou kapacitou ako elektrárne, ale spaľujú pohonné hmoty s najnižšou kvalitou.

Dobrou správou je, že International Maritime Organisation (IMO), Medzinárodná organizácia lodnej dopravy, postupne znižuje limity emisií oxidov síry, ktoré môžu lode vypúšťať. A to predovšetkým v pobrežných oblastiach. Rapídne sa majú znížiť od roku 2019. Lode budú musieť začať spaľovať kvalitnejšiu naftu, podobnú tej, ktorú používamé v autách. Tá je ale asi o polovcu drahšia a mnohé lode nemajú technológiu na ich používanie – má totiž iné lubrikačné vlastnosti. Cieľom IMO je znížiť emisie lodnej dopravy o 20 % do roku 2020 a o 50 % do roku 2050. Projekcie organizácie Transport & Environment však hovoria o možnom raste emisií lodnej dopravy do roku 2050 až o 50-250 %.

Lodná doprava je zodpovedná za 18-30 % svetových emisií oxidov dusíka a 9 % svetových emisií oxidov síry. 70 % emisií je vypustených do 400 km od pevniny, 85 % emisí je v severnej pologuli. Podiel lodnej dopravy na celkových emisiach vedúcich ku klimatickej zmene je asi 3,5 – 4 %. 

Zdroje:
http://www.theguardian.com/environment/2016/may/21/the-worlds-largest-cruise-ship-and-its-supersized-pollution-problem
http://www.economist.com/news/business/21574517-shipowners-face-onslaught-new-environmental-laws-sinking-under-big-green-wave
http://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution
https://www.transportenvironment.org/what-we-do/shipping/shipping-and-climate-change

Foto na titulke: Michael Elleray, flickr (Creative Commons)

Autor: LZ

S podporou: