Voda – zdroj života aj napätia
Vodu potrebujeme k prežitiu, a preto sa stáva aj predmetom medzinárodných sporov. Téma vzácnych vodných zdrojov a súvisiacich konfliktov sa dá využiť aj na hodinách geografie.
V holandskom Hágu sa konala v polovici novembra medzinárodná konferencia o riešení sporov súvisiacich s vodou. OSN odhaduje, že až 783 miliónov obyvateľov planéty (11%) je bez prístupu k pitnej vode. Každý rok tak zomiera 1,5 až 2,5 milióna ľudí na nedostatok vody. Tento problém je teda rovnako akútny ako napríklad malária.
Nedostatok vody však nespôsobuje len úmrtia, ale ovplyvňuje aj ďalšie oblasti života ako vzdelávanie, výživa, poľnohospodárstvo či zdravotnícky systém.
Spory súvisiace s vodou sa môžu týkať prístupu k vode (napríklad cez suché obdobia, či závislosť na susednej krajine), konzumácie (pri ekologickej havárii), ale aj obchodu s ňou (príklady privatizácie miestnych zdrojov, aktuálne v Južnej Amerike). K zvyšovaniu napätia prispieva populačný rast v oblastiach závislých na dodávkach vody, znečistenie, prípadne náhle ekologické krízy, ale aj globálne otepľovanie. V týchto sporoch často vystupujú okrem štátov aj lokálni aktéri a nadnárodné koroporácie či medzinárodné organizácie.
Aktéri, aktívni v industrializácii rozvojových krajín, často podporujú napríklad výstavbu vodných priehrad. Ak ale rieka prechádza viacerými krajinami, priehrada ovplyvní aj okolité štáty. Príkladom môže byť plánovaná etiópska priehrada na Níle. Egypt, na dolnom toku Nílu, je však výrazne závislý na vodných zdrojoch z rieky (a to aj v poľnohospodársvte, či odpadovom hospodárstve). Každá zmena prietoku tak môže spôsobiť krajine závažné problémy. Ďalšími podobne rizikovými oblasťami, s obmedzenými zdrojmi vody, sú aj Brazília, Blízky východ, či stredná Ázia.
Téma obmedzených zdrojov vody je vhodná na hodiny geografie. Prepája totiž fyzickú a humánnu geografiu, a zároveň upozorňuje na širšie dopady nedostatku vodných zdrojov. Na hodinách môžu žiaci identifikovať ďalšie rizikové oblasti vo svete, v ktorých by sa mohli v budúcnosti obajviť spory pre zdroje vody. Kľúčom môžu byť oblasti s riekami pretekajúcimi viacerými krajinami, hlavne v suchých podnebiach a s vyššou koncentráciou obyvateľstva. Či a nakoľko sa odhady odvodené z fyzickej geografie naozaj potvrdzujú, môžu žiaci následne zisťovať v rámci humánnej geografie, či dokonca z poznatkov z dejepisu.