Segregácia alebo inklúzia Rómov vo vzdelávaní: Voľba pre školy?

Táto štúdia predstavuje výsledky kvalitatívneho výskumu Benefity inklúzie vo vzdelávaní, ktorý si zadala Nadácia otvorenej spoločnosti. Zameriava sa na otázky inklúzie a segregácie rómskych detí zo sociálne znevýhodnených a marginalizovaných komunít v základných školách, prináša komplexný
obraz reality na miestnej úrovni a zachytáva pohľady rôznych zúčastnených strán na vzdelávacie možnosti rómskych žiakov na Slovensku. Štúdia vychádza z komparatívnej analýzy prípadových štúdií zo štyroch lokalít zahrnutých do výskumu. Jej súčasťou je aj využitie sekundárnych zdrojov vrátane strategických a štatistických materiálov príslušných samospráv, legislatívnych dokumentov, školskopolitických materiálov vlády Slovenskej
republiky, predchádzajúcich výskumných materiálov, analytických štúdií aj množstva odborných článkov. Výstupy štúdií sú porovnávané so zisteniami slovenských a zahraničných výskumov a analytických štúdií, podľa potrieb aj s prístupmi, opatreniami a školskopolitickými rozhodnutiami v európskom kontexte, ktoré sa týkajú vzdelávania detí migrantov, minorít a marginalizovaných skupín.

  • Prvá časť obsahuje vysvetlenie metodologických postupov a aj termínov, s ktorými sa v štúdii pracovalo. Jej súčasťou je aj krátke predstavenie prípadových štúdií.
  • Druhá časť zahŕňa výsledky komparatívnej analýzy výstupov prípadových štúdií, stručne predstavuje zmeny prebiehajúce v základných školách v súvislosti s demografi ckým vývojom a s prehlbujúcou sa sociálnou stratifi káciou. Obsahuje analýzu faktorov, ktoré ovplyvňujú vzdelávacie
    výsledky rómskych žiakov.

 

 

Autorky: Jana Huttová, Oľga Gyárfášová a Martina Sekulová
Rok vydania: 2012