Rodová nerovnosť: v škole lepšie výsledky, v práci menej peňazí

Študovali dlhšie, dosahovali vyššieho vzdelania a mali tiež väčšiu nádej, že absolvujú vysokú školu – takto na tom až do šesťdesiatych rokov minulého storočia boli chlapci v porovnaní s dievčatami. Situácia dnes sa vo vzdelávaní mení a (aj) to čo je za tým, rozoberá tento článok.

Študovali dlhšie, dosahovali vyššieho vzdelania a mali tiež väčšiu nádej, že absolvujú vysokú školu – takto na tom až do šesťdesiatych rokov minulého storočia boli chlapci v porovnaní s dievčatami. Usilovná snaha krajín OECD o rovnoprávny prístup ku vzdelaniu a práci spôsobila nevídaný úspech a situácia sa začala meniť – avšak inak ako sa očakávalo. Dievčatá predháňajú chlapcov na základných a stredných školách a aj na univerzitách sa ich náskok zväčšuje. Jedna medzera sa uzavrela, druhé sa otvára.

Ako udáva publikácia OECD, mladí muži sa menej zapájajú do vyučovania ako ženy v rovnakom veku, majú menej zručností a dosahujú horšie výsledky v štúdiu. Tiež je väčšia šanca, že školu opustia skôr. Pri testoch PISA (Medzinárodný meranie zručností študentov) na Slovensku dosiahlo neuspokojivé výsledky priemerne o 4,2 percenta viac chlapcov ako dievčat. V susednom Rakúsku je rozdiel pohlavia 1,8 percenta, v Česku 3,6 , v Maďarsku 4,7 , pričom priemer krajín OECD je 4,4 percenta.

Chlapci majú problém s čítaním.

Podľa článku uvedenom v The Economist je prevaha chlapcov väčšia len v matematike. Pätnásťroční chlapci sú v jej štúdiu priemerne o tri mesiace ďalej než dievčatá, v prírodných vedách sú výsledky vyrovnané. V čítaní, kde dievčatá už po nejakú dobu náskok majú, sa objavila priepasť. Vo všetkých 64 skúmaných štátoch OECD dievčatá prekonávajú chlapcov. Ich priemerný náskok zodpovedá jednému roku školskej dochádzky.
Dôvody, prečo tomu tak je, možno hľadať v škole i mimo školy. Vo svojom voľnom čase sa podľa OECD venujú chlapci priemerne o hodinu menej domácim úlohám, viac hrajú video hry a menej čítajú pre potešenie. To má potom dôsledok na všetko ostatné. Ak chlapci dobre nečítajú, trpí tým aj ich výkon v ostatných predmetoch.

Škola? Strata času.

Keď sú chlapci v škole, túžia z nej odísť. Dvakrát častejšie než dievčatá hovoria, že škola je strata času a častejšie chodia neskoro. OECD nalieha na rodičov a politikov, aby chlapcov neutvrdzovali v predstavách o mužnosti, pre ktorú úspechy v štúdiu pre nich nič neznamenajú. Chlapáctvo síce možno pomáha v matematike, kde v náskoku chalanov hrá úlohu sebadôvera, nedostatok disciplíny medzi chlapcami však privádza učiteľa k šialenstvu. To potom vedie k tomu, že mnohí z nich nepristupujú k hodnoteniu nestranne. Podľa správy OECD dávajú mnohokrát učitelia lepšie známky dievčatám, aj napriek tomu, že výsledky výkonu sú rovnocenné – učitelia hodnotia lepšie žiakov, ktorí sú zdvorilí, ústretoví a nekonfliktní. A to sú väčšinou dievčatá. V niektorých krajinách je možné dokonca za zlé správanie znížiť hodnotenie študijných výsledkov a niekde je sexizmus obsiahnutý aj v zákonoch: v Singapure stále dostávajú chlapci výprask palicou, zatiaľ čo dievčatá učitelia šetria – na ne sa používa metla.

We can do it!

Mnohí publicisti naznačujú, že zo žien sa stáva dominantné pohlavie. Ak odhliadneme od faktu, že dominantnosť jedného pohlavia rozhodne nie je cieľom rodovej rovnosti, nie je ani z tohto hľadiska vyhrané. Hoci ženy ako skupina sú lepšie kvalifikované, majú v porovnaní s mužmi asi trojštvrtinové platy a v najvyšších úrovniach biznisu a vysoko kvalifikovaných profesiách sa ženy stále vyskytujú len zriedkavo. Boj za rovnoprávnosť pokračuje, čo je však pre neho nové – a pre mnohých prekvapujúce – “bojovať” je treba začať aj za chlapcov.

Viac informácií k téme na stránke OECD