Rasizmus dnešných dní

Hoci pseudo-vedecké triedenie ľudí podľa farby kože (a iných znakov) vznikalo pomerne nedávno, počas obdobia Európskej kolonizácie, jeho plody zbierame dodnes. Biologicky však žiadne rasy neexistujú.

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”1447″,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”480″,”style”:”float: right;”,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”363″}}]]Pozor na dehumanizáciu

V Európe, ale aj na Slovensku sa stáva čoraz aktuálnejšia téma migrácie a utečencov. Aktuálne dianie nám zároveň pripomínajú ako málo sme sa poučili z nedávnej tragickej minulosti vojny a ako veľmi je potrebné stále búrať najrôznejšie pseudo-vedecké predsudky. Tie totiž vedú k dehumanizácii celých skupín ľudí.

Rasizmus a „rasy”

Pod pojmom rasizmus sa rozumie systém, ktorý triedi ľudí podľa ich vonkajších znakov do skupín „rás”. Takto vzniknuté „rasy” majú potom priradené vnútorné charakteristiky a medzi skupinami vzniká hierarchia.
Predstava, že miliardy biologických a kultúrnych odlišností medzi akýmikoľvek skupinami môžu byť takto zhrnuté a zovšeobecnené je jednoducho mylná. Genetické odlišnosti medzi etnickými skupinami sú biologické fakty, ale existuje viac genetických odlišností medzi rozličnými africkými skupinami než medzi africkými a európskymi. Z toho vyplýva, že určenie akýchsi ľudských „rás” je otázkou svojvoľného subjektívneho určenia hranice.
Rasizmus prichádza s pohľadom, že na základe vonkajšieho vzhľadu je možné určiť vnútorných charakter človeka, a to zatriedením do určitej „rasy”. Treba však zdôrazniť, že z biologického hľadiska existuje len jedna skutočná rasa, ľudská.
Tento fakt nepopiera rôznosť fyziologických a kultúrnych odlišností. Práve naopak. Zdôrazňuje ich pestrosť a škálu, ktorá sa nedá zjednodušiť a zaškatuľkovať.

Pokus v triede

Témam pseudo-vedeckých „rás” a rasizmu môžu učitelia so žiakmi venovať hodiny dejepisu, geografie, náuky o spoločnosti, biológie ale aj etickej či náboženskej výchovy. Ide o prierezovú tému.
Učitelia môžu využiť priložený obrázok ako metodickú pomôcku k téme. Jednoduchou aktivitou sa dá poukázať na absurdnosť triedenia ľudí podľa farby kože. Počas tejto aktivity majú žiaci za úlohu prideliť jednotlivým ľuďom ich „rasu”. Aktivita ukazuje, celkom plynulý, a nie skokový, prechod od najbledších odtieňov po najtmavšie, a zároveň svojvoľnosť pri stanovovaní hranice. Navyše nie je možné určiť žiadnu žltú alebo červenú „rasu”. Našli by sme skôr zástupcov neuznanej „rasy” ružovej.
Zároveň je možné zakomponovať historické, spoločenské a etické otázky tejto témy. Žiaci si tak môžu uvedomiť, že toto triedenie v spoločnosti vzniklo v priebehu dejín, že malo svoje príčiny a dôsledky. Prinieslo veľmi konkrétne dejinné udalosti a etické dilemy, ktoré trvajú do dnešných dní a ovplyvňujú aj ich životy.

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_original”,”fid”:”1448″,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”634″,”style”:”float: left;”,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”634″}}]]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celý článok nájdete TU.

Viac k téme nájdete TU.

Videá k téme nájdete TU a TU.