Odpovede na otázky (de)segregácie rómskych žiakov vo vzdelávacom systéme na Slovensku
Komplexne popísať segregáciu a jej dosahy na rómskych žiakov a žiačky vo výchovno-vzdelávacom systéme na Slovensku je neľahká úloha a istotne veľká ambícia tejto publikácie. Náročnosť úlohy spočíva najmä v tom, že ide o skutočne komplexný problém, ktorý sa netýka len vzdelávacej politiky, ale je prepojený aj s podmienkami bývania, zdravia, uplatniteľnosti na trhu práce, politickej či kultúrnej reprezentácie, teda oblastí, ktoré súvisia s riešením problémov koncentrovanej chudoby. Esenciu publikácie tvorí ľudskoprávne hľadisko ako koncept rovnosti príležitostí a práva na vzdelanie, ktorý má zohľadňovať najlepší záujem dieťaťa. Riešenia problémov školskej segregácie, od ktorých závisí postupné naplnenie uvedeného ľudskoprávneho konceptu a jeho hlavnej idey, môžeme rozdeliť do troch základných prístupov, ktoré sa objavujú v argumentácii:
- pedagogicko-vedecký prístup, ktorý poukazuje na skutočnosť, že výskumy a odborné práce z prostredia sociálnych a humanitných vied na Slovensku dodnes nepriniesli uspokojivé odpovede na otázky (de)segregácie rómskych detí v školách. Publikácia odporúča tiež realizáciu pedagogického výskumu zameraného na skúmanie sociálno-psychologických dosahov segregácie. Výsledky výskumu by mali do školskej praxe vniesť viaceré indikátory vrátane morálnych a etických kritérií pri pohľade na školskú segregáciu a inklúziu.
- politicko-právny prístup, ktorý poukazuje na skutočnosť, že jedným zo závažných nedostatkov tvorby verejných politík je prevaha politicky motivovaných rozhodnutí nad odbornými.
- ekonomický prístup. Sem radíme systém financovania školstva, normatívov, ale aj otázky uplatniteľnosti segregovane vzdelávaných žiakov a žiačok na trhu práce a finančného zaťaženia štátu, ako aj neefektívne vynakladaných prostriedkov na výchovu a vzdelávanie. Publikácia by preto okrem pedagógov mohla zaujať aj právnickú obec a všetkých, ktorí pripravujú legislatívne úpravy a právne normy. Je určená tiež ekonómom, ktorí by mali mať na zreteli sociálno-ekonomické výhody inklúzie vo výchove a vzdelávaní.
Vydala: Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Fundation, 2011