Odpovede na otázky (de)segregácie rómskych žiakov vo vzdelávacom systéme na Slovensku

Komplexne popísať segregáciu a jej dosahy na rómskych žiakov a žiačky vo výchovno-vzdelávacom systéme na Slovensku je neľahká úloha a istotne veľká ambícia tejto publikácie. Náročnosť úlohy spočíva najmä v tom, že ide o skutočne komplexný problém, ktorý sa netýka len vzdelávacej politiky, ale je prepojený aj s podmienkami bývania, zdravia, uplatniteľnosti na trhu práce, politickej či kultúrnej reprezentácie, teda oblastí, ktoré súvisia s riešením problémov koncentrovanej chudoby. Esenciu publikácie tvorí ľudskoprávne hľadisko ako koncept rovnosti príležitostí a práva na vzdelanie, ktorý má zohľadňovať najlepší záujem dieťaťa. Riešenia problémov školskej segregácie, od ktorých závisí postupné naplnenie uvedeného ľudskoprávneho konceptu a jeho hlavnej idey, môžeme rozdeliť do troch základných prístupov, ktoré sa objavujú v argumentácii:

  1. pedagogicko-vedecký prístup, ktorý poukazuje na skutočnosť, že výskumy a odborné práce z prostredia sociálnych a humanitných vied na Slovensku dodnes nepriniesli uspokojivé odpovede na otázky (de)segregácie rómskych detí v školách. Publikácia odporúča tiež realizáciu pedagogického výskumu zameraného na skúmanie sociálno-psychologických dosahov segregácie. Výsledky výskumu by mali do školskej praxe vniesť viaceré indikátory vrátane morálnych a etických kritérií pri pohľade na školskú segregáciu a inklúziu.
  2. politicko-právny prístup, ktorý poukazuje na skutočnosť, že jedným zo závažných nedostatkov tvorby verejných politík je prevaha politicky motivovaných rozhodnutí nad odbornými.
  3. ekonomický prístup. Sem radíme systém financovania školstva, normatívov, ale aj otázky uplatniteľnosti segregovane vzdelávaných žiakov a žiačok na trhu práce a finančného zaťaženia štátu, ako aj neefektívne vynakladaných prostriedkov na výchovu a vzdelávanie. Publikácia by preto okrem pedagógov mohla zaujať aj právnickú obec a všetkých, ktorí pripravujú legislatívne úpravy a právne normy. Je určená tiež ekonómom, ktorí by mali mať na zreteli sociálno-ekonomické výhody inklúzie vo výchove a vzdelávaní.

 

 

Vydala: Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Fundation, 2011