Nórska šou z kambodžskej továrne inšpiruje k zmene

Na svete je nový dokumentárny film, ktorý odhaľuje odvrátenú a drsnú, realistickú stránku dnešného textilného priemyslu. Rýchla móda, oblečenie a doplnky sú dostupné, lacné, často používané jednorazovo, avšak nie bez následkov. Čo s tým môžeme spraviť my?

Články o nevyhovujúcich pracovných podmienkach v akých sa farbí, šije a vôbec, vyrába väčšina oblečenia, ktoré nosíme, sa čoraz častejšie objavujú aj u nás. Pred viac ako rokom mal aj slovenský novinár Marián Szűcs príležitosť hovoriť s pracovníčkami textilných tovární v Kambodži a priniesť informácie o tom, ako žijú, hľadajúc odpovede na otázku: čo s tým?

V ostatnom období, sa tieto témy objavujú aj vo filmoch, predovšetkým v zahraničí. Pred niekoľkými mesiacmi zaujala na sociálnych sieťach nórska televízna reality show s názvom SweatShop – Dead Cheap Fashion. V rámci nej strávili traja mladí módni blogeri (dve dievčatá a jeden mladý muž) mesiac v továrni v kambodžskom hlavnom meste Phnom Penh, kde zamestnanci často nedostávajú ani kambodžskú minimálnu mzdu, ktorá je 120 eur. Podobne ako iné reality shows, môže aj táto pôsobiť tak, že jej cieľom je šokovať a lacno zapôsobiť na masového diváka. V centre pozornosti sú európski úspešní módni blogeri, kým miestni ľudia žijúci a pracujúci v nedôstojných podmienkach sú skôr v úlohe komparzu. Téma sa však takto dostáva do masových médií a možno práve cez skúsenosť mladých Nórov si divák skôr uvedomí prepojenie medzi svojím konaním a jeho dôsledkami.

Premiéru mal nedávno aj nový dokumentárny film The True Cost (Skutočná cena), ktorý odhaľuje odvrátenú a drsnú, realistickú stránku dnešného textilného priemyslu. Žijeme v dobe tzv. rýchlej módy (Fast Fashion), kedy sú oblečenie a doplnky dostupné, lacné a často určené len na jednorazové použitie. Avšak nič sa nedeje bez následkov. Jedným z najviditeľnejších bolo zrútenie textilnej továrne Rána Plaza v Bangladéši v roku 2013, pri ktorom zahynulo viac ako 1100 ľudí a 2500 bolo zranených. V tejto továrni bolo šité oblečenie značiek, ktoré sú veľmi populárne aj u nás. Pričom kolaps tejto továrne je len ten najviditeľnejší príklad, akási špička ľadovca dôsledkov a dopadov rýchlej konzumnej módy dnešnej doby. Reakcie po premiére spomínaného nového filmu boli rôzne, niektorí sa pýtali: a čo s tým môžem urobiť? Režisér Morgen povedal: „Som rád, že sme sa vo filme vyhli predkladaniu jednoduchých riešení a naopak veríme v divákov, že sa ich to dotkne a zamyslia sa nad týmto problémom.“

Mnohí tvrdia, že aktuálny systém, v ktorom žijeme je neudržateľný a pokiaľ sa nezmení tento systém, ťažko sa zmení niečo iné. Otázkou je, či máme čakať na systémové zmeny alebo začať už teraz, priamo od seba.

Tu je pár tipov ako sa môžeme začať obliekať viac zodpovedne už dnes:

1.Kupuj lokálne: tak ako hľadáme lokálne produkty potravín, hľadajme aj tie s oblečením. Sú mnohí mladí slovenskí dizajnéri alebo jednoducho ľudia, ktorí radi tvoria, vyrábajú. Existujú portály s ručne vyrábanými vecami, pribúdajú trhy, kde ich môžete zohnať. Je to drahšie? Je, pretože platíte férovo za prácu tomu, ktorý daný výrobok vyrobil.

2. Využívajte second handy: tie sú často kritizované za to, že nepredané šatstvo v konečnom štádiu zaplavuje krajiny globálneho Juhu (tzv. rozvojové krajiny), čo negatívne ovplyvňuje domáce trhy s oblečením. K pozitívnym stránkam však určite patrí environmentálny aspekt: tým že sa oblečenie opätovne využije a nekončí okamžite v odpadkovom koši, znižuje sa produkcia odpadu a zároveň sa neplytvajú zdroje (energia, voda a iné) potrebné na výrobu nového oblečenia.

3. Etická móda – tak ako sa dá kúpiť Fairtrade-ová káva či čokoláda existuje aj Fairtrade-ové oblečenie, tašky, topánky. U nás sú stále málo dostupné, no v susednej Českej republike nájdete niekoľko webových portálov.

4. Vymieňajme! Každý z nás má veľa vecí, ktoré nenosí, ale sú stále použiteľné a dokonca pekné, tak prečo si ich navzájom nevymeniť?

5. Oblečiem si to aspoň tridsaťkrát? Možno je dobré položiť si túto otázku pri kúpe nového kúska do nášho šatníka.

6. Nemusíš bojkotovať, no vyjadri sa: pri kupovaní oblečenia si pozri na štítok krajinu pôvodu, pýtaj sa na podmienky v akých sa to vyrába a najmä využi svoj hlas napr. podporením petície za Clean Clothes Campaign (Kampane za čisté oblečenie).

 

Trailer k filmu The True Cost

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”1393″,”attributes”:{“alt”:”The True Cost Official Trailer 1 (2015) – Documentary HD”,”class”:”media-image”,”typeof”:”foaf:Image”}}]]

 

Viac informácií o nórskej reality show Sweatshop – Deadly Fashion, nájdete tu a všetky diely TU 

Anglický článok o premiére filmu The True Cost.   

Rozhovor o podmienkach kambodžskej továrni: Kambodžanka Demorng Vorng: podmínky v továrně jsou odpovědností vlády, majitelů továren i velkých oděvních značek