Námety na aktivity z biológie

Aktivita- Lokálne, alebo globálne?

  • Odporúčaný ročník: 7. ročník ZŠ
  • Téma: Zložky potravy
  • Téma GV: Globalizácia a vzájomná previazanosť
  • Hlavný cieľ: Analyzovať globálne a lokálne zdroje potravín, určiť výhody a nevýhody konzumácie potravín z lokálnych a globálnych zdrojov.

 

Stručný opis:

Požiadajte žiakov, aby si celý deň (alebo viac dní) zapisovali všetko, čo zjedli, a zistili, odkiaľ pochádzajú tieto potraviny. Nech zakreslia do mapy sveta cestu týchto potravín. Potom ich požiadajte, aby vytvorili denný jedálny lístok, v ktorom použijú iba lokálne potraviny. Diskutujte so žiakmi, aké sú výhody a nevýhody potravín z lokálnych a globálnych zdrojov.


 

Aktivita- Reklama

 

  • Odporúčaný ročník: 7. ročník ZŠ
  • Téma: Poškodenia a ochorenia tráviacej sústavy
  • Téma GV: Trvalo udržateľný rozvoj
  • Hlavný cieľ: Poukázať, ako média ovplyvňujú naše spotrebiteľské správanie a náš konzumný štýl života.

 

Stručný opis:

Žiakov rozdelíme tak, aby vznikol párny počet skupín. Každá dvojica skupín (1A a 1B) dostane rovnaké obrázky, ale rozdielne zadania. Úlohou skupiny je s využitím dramatizácie vytvoriť reklamu podľa textu, ktorý dostala. Žiakom necháme krátky čas na prípravu a potom jednotlivé skupiny zahrajú svoje reklamné spoty.

Skupina č. 1 – Hamburger- Vašou úlohou je vytvoriť čo najúčinnejšiu reklamu, ktorá presvedčí ľudí, aby jedli hamburgery. Mala by zdôrazňovať, aké sú chutné, ako výborne vyzerajú, ako voňajú a ako je jedenie hamburgerov skvelé a moderné.

Skupina č. 2 – Hamburger- Vašou úlohou je vytvoriť čo najúčinnejšiu reklamu, ktorá bude zdôrazňovať, aké zlé je jesť hamburgery. Ukážte, aké sú hamburgery mastné a aké
neplnohodnotné jedlo to je. Ukážte, že kvôli chovu dobytka a pestovaniu krmovín sa ničí tropický prales a domorodí obyvatelia prichádzajú o svoje obydlia aj zdroje obživy.

Skupina č. 3 – Kola- Vašou úlohou je vytvoriť čo najúčinnejšiu reklamu, ktorá pomôže predávať sýtený sladený nápoj – kolu. Zdôraznite jeho vynikajúcu chuť, ukážte, aké osviežujúce a moderné je piť kolu.

Skupina č. 4 – Kola- Vašou úlohou je vytvoriť čo najúčinnejšiu reklamu, ktorá bude varovať pred pitím nápojov, ako je kola. Zdôraznite, že síce vyzerajú atraktívne, ale nie sú zdraviu prospešné, obsahujú veľmi veľa cukru, poškodzujú zuby a napomáhajú obezite. Kvôli výrobe nápojov s obsahom kofeínu prišli tisíce ľudí v Indii o zdroje pitnej vody.
Pri väčšom počte skupín môžete použiť aj ďalšie produkty: čipsy, energetické nápoje a pod.