MYSLIME KRITICKY O MÉDIÁCH

Dnešná doba ponúka množstvo najrôznejších zdrojov informácií, pričom sa často zabúda, že kvantita ešte nezaručuje kvalitu. Informácie bývajú štandardizované, hlavnými zdrojmi sa stali tlačové agentúry či oficiálne zdroje, nezávislosť tvorcov médií môže byť potláčaná. To, ktorú informáciu médium odprezentuje verejnosti, môže neraz závisieť aj od záujmov majiteľov médií či iných mocenských a ekonomických štruktúr. Nehovoriac o obrovskom množstve internetových zdrojov, ktoré neraz šíria nepodložené a neobjektívne informácie za určitým cieľom (fi nančným, politickým, mocenským a podobne). Podľa štúdie Nadácie Iuventa „Mládež a médiá – úroveň mediálnej gramotnosti mladých ľudí na Slovensku“ až 75 percent rodičov študentov stredných škôl necháva sledovať svoje deti médiá bez akýchkoľvek obmedzení času alebo obsahu. Mladá generácia má pri takom množstve nefiltrovaných informácií neraz problém vyhodnotiť, ktoré sú pravdivé. Nejde pritom len o politiku či ekonomiku, ale napríklad aj o životné prostredie, ľudské práva či globalizáciu. Vzniká preto akútna potreba učiť mladú generáciu kriticky vyhodnocovať informácie, čo je zručnosť, bez ktorej sa v dnešnom dynamicky meniacom sa svete zaobídu len ťažko. Aktivity, ktoré v manuáli nájdete, majú mnohoraké využitie. Môžete ich použiť tak vo formálnom, ako aj neformálnom vzdelávaní, podľa vašich konkrétnych požiadaviek.

 

Workshop je určený predovšetkým pre školské kolektívy, v prípade potreby sa dá využiť aj pre väčšie či menšie skupiny mimo školy. Facilitátor naň potrebuje len minimálne pedagogické alebo moderátorské skúsenosti. Dá sa uskutočniť kdekoľvek a netreba k nemu žiadne špeciálne vybavenie. Všetko potrebné je súčasťou tohto manuálu.

 

HLAVNÝ CIEĽ WORKSHOPU

  • Hlavným cieľom workshopu je podnietiť účastníkov, aby si uvedomovali význam a potrebu uplatňovať kritické myslenie, najmä vo vzťahu k mediálnym produktom, a aby pochopili potrebu kritického zamýšľania sa nad rôznymi aspektmi života.
  • Účastníci by mali začať premýšľať o tom, čo to znamená kriticky myslieť, aby si dokázali klásť otázky skôr, ako prijmú to, čo nájdu na internete, či vidia v televízii. Výstupom by mali byť mladí ľudia, ktorí sa kriticky zamýšľajú nad objektívnosťou informácií, ľudia, ktorí kontrolujú zdroj svojich informácií skôr, ako ich prijmú za vlastné, mladí ľudia schopní nazerať na veci z iných než bežne podsúvaných uhlov a zároveň schopní odfiltrovať balast, ktorý sa na nich v čase internetu valí zo všetkých strán.

 

 

 

autori Jakub Filo, Peter Ivanič, Stanislava Luppová
Slovenské centrum pre komunikáciu a rozvoj, Bratislava 2011
Táto publikácia vznikla s podporou Európskej komisie, SlovakAid a Nadácie Orange.