Mobilita zajtrajška

Súkromné auto je drahým a neefektívnym luxusom. V EÚ ich je 239 miliónov, ktoré sú 90 až 96 % času svojej životnosti zaparkované. Mestá sú však už preplnené. Je čas na efektívne a ekologické zdieľanie.

Nedávno priniesli britské noviny Guardian inšpiratívny článok o budúcnosti našich miest z pohľadu mobility. Autor článku sa rozprával s odborníkmi na dopravu, životné prostredie a so zástupcami rôznych európskych a svetových miest. Spoločným menovateľom pre budúcnosť miest sa javí radikálny úbytok áut v nich. Tento pohľad spája ideu neplytvania a znižovania environmentálnej záťaže s ekonomickou efektívnosťou.

Neefektívny luxus
Súkromné autá sú drahým plytvaním. V EÚ máme 239 miliónov áut, ktoré sú 9096 % času svojej životnosti zaparkované, prípadne uviaznuté v zápchach, s priemernou vyťaženosťou 1,6 osoby v aute.
Ďalším faktorom proti súčasnému využívaniu áut je obmedzená kapacita miest, ktoré nedokážu fungovať s ďalším nárastom počtu áut. Prístup z dvadsiateho storočia, keď sa postavili ďalšie, širšie cesty a parkoviská, nie je udržateľný.

Zdieľanie je budúcnosť
Idey väčšieho využívania verejnej hromadnej dopravy či bicyklov nie sú nové. Článok, ale prináša hneď niekoľko inovatívnych nápadov, z ktorých mnohé sa už začínajú realizovať.
Projekty ako Uber, Zipcar a iné, si už našli svojich priaznivcov. Uber začal v roku 2009 a zákazníkom cez aplikáciu v smartfóne umožňuje zadať svoju požadovanú trasu presunu. Systém prepája obyčajných vodičov, ktorí majú rovnakú trasu a voľné miesto. Služba je už dostupná vo vyše 300 mestách sveta a zvyšuje tak efektívnosť využívania áut. 
Ďalšou podobnou alternatívou sú automobilové kluby, ktoré zdieľajú niekoľko spoločných áut. Kým jedno súkromné auto obslúži jednotlivca, prípadne niekoľkočlennú rodinu, auto v klube môže efektívne využiť až 60 ľudí.
Niektorí z odborníkov vidia mobilitu ako ďalšiu z radu poskytovaných služieb. Predávať sa bude samotná mobilita či vzdialenosť, nie dopravné prostriedky. Umožniť to má intenzívnejšie využívanie smartfónov s aktuálnymi detailnými dátami o našej trase a čase. Tie umožnia existenciu poskytovateľov dopravných služieb, ktoré budú bližšie k zákazníkovi ako súčasná hromadná doprava.

Lyon, Londýn, Helsinki
Príkladom už idú aj niektoré mestá. Vo francúzskom Lyone založili automobilový klub na zdieľanie vodičov a ľudí hľadajúcich odvoz. Počet áut v meste sa znížil o 20 % za posledné desaťročie a to bez zdaňovania vstupu auta do mesta, ktoré už funguje v mnohých iných mestách.

V Londýne len 15 % denne dochádzajúcich využíva auto. Za poslednú dekádu sa v centre Londýna znížila doprava o 30 %. Londýn zavádza jazdné pruhy pre autobusy, viac priestoru pre cyklistov a chodcov, zdaňovanie vstupu do mesta autom, či zefektívnenie mestskej dopravy. Londýnska štvrť Hackney sa usiluje svojim obyvateľom zriadiť automobilový klub dostupný maximálne 3 minúty od ich bydliska. V tejto časti zároveň až 15 % obyvateľov dochádza denne do práce na bicykli v porovaní s 12 %, ktorí využívajú auto. Za posledných 10 rokov sa tiež znížil počet domácností tejto štvrte, ktoré by vlastnili auto z 65 na 56 %. Populácia tu síce vzrástla o 45 tisíc, počet áut jej obyvateľov však klesol o 3 tisíc.

Helsinki nevidia budúcnosť postavenú na autách a markantne podporujú cyklistiku. Využívanie bicyklov sa tak od roku 1997 zdvojnásobilo. Mesto prišlo aj s pilotným projektom flexibilných deväťmiestnych minibusov (Kutsuplus), ktorých trasu, či zastávky určujú zákazníci. Mesto tiež investuje energiu do vzdelávania mladej generácie a súčasných pracujúcich. Mladí Helsinčania už dnes kupujú menej áut ako generácia pred nimi.

Otázna je cesta Juhu
Otázkou zostávajú stále mestá globálneho Juhu. Zodpovední predstavitelia miest tu nie sú nastavení na urbárne plánovanie bez áut alebo s ich redukciou. Hromadná doprava nie je často efektívna a alternatívne prostriedky nemajú vytvorený dostatočný priestor či povedomie u obyvateľov.
Aj tu však existujú mnohé modely zdieľania áut. V mongolskom Ulanbátare je možné zastaviť okoloidúce auto, spýtať sa na smer a zviesť sa. Každé auto je tu potenciálnym prepravcom.

Predstava, že súkromné autá sú vhodné na prepravu obrovského množstva ľudí je absurdná. Postavené diaľnice a parkoviská, ktoré stáli množstvo peňazí, môžu brániť tomu, aby sme sa tejto predstavy ľahko vzdali.
Podľa Guardianu budú mestá aj naďalej rásť. Spoliehať sa však budú viac na komunity a vzájomné zdieľanie. Predpokladom je však primeraná dávka povedomia a vzdelania verejnosti.

Celý článok nájdete TU.
Viac k téme nájdete aj TU.
K téme nájdete aj článok o zdieľanej ekonomike TU.