Aby mladí videli svet komplexne a previazane
Na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne sa už dlhodobo venujú začleňovaniu globálnych tém do vyučovania.
Globálnemu vzdelávaniu sa na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne venujú od roku 2008. Vtedy sa pustili do svojho prvého projektu globálneho vzdelávania Aktívne globálne školy I, ktorý realizovalo občianské združenie Človek v ohrození.
Od tohto momentu začali pedagógovia viac uvažovať o globálnom prepojení a globálnych súvislostiach. V súčasnosti sa globálnemu vzdelávaniu na škole venuje 10 učiteľov, ktorí si aktivity aj sami tvoria.
Globálne vzdelávanie je neoddeliteľnou súčasťou vyučovania veľkej časti predmetov na škole – slovenského a anglického jazyka, matematiky, hospodárskej geografie, biológie, ekonomických predmetov a mediálnej komunikácie.
Pedagóg Ján Andris sa venuje hlavne mediálnemu spracovaniu globálnych tém na predmete Audiovízia a mediálna komunikácia. Opýtali sme sa ho Prečo globálne vzdelávanie začleňovať do vyučovania? Pán Andris vysvetlil, že globálne vzdelávanie má nezastupiteľnú úlohu, pretože umožňuje mladým ľuďom vidieť svet komplexne a previazane. A dodáva, že nehynúcim žriedlom globálnych tém, globálnej previazanosti a multikulturality je pre neho a celú našu školu projekt Twin schol – spolupráca s afganskou školou Jousuf Khel z provincie Paktika.
Na ich webovej stránke sa môžete inšpirovať ako začleňovať globálne témy do vyučovania. Nájdete tu aktivity na predmety slovenský jazyk, anglický jazyk, ekonomické predmety a matematika.