Čo je globálne vzdelávanie?
Na jednej strane je to prístup k vzdelávaniu, ktorý v učení (sa) zdôrazňuje globálny kontext, porozumenie globálnym témam a súvislostiam. Na strane druhej je to však aj samotný spôsob, akým (sa) učíme, akým nadobúdame a odovzdávame poznanie, akým spôsobom kriticky analyzujeme a reflektujeme dnešný svet a našu rolu v ňom. Od nášho bezprostredného okolia, po planétu ako celok.
Nejde tak primárne o globálne v zmysle “svetové”, hoci sa zaoberá aj témami, ako je zmena klímy či svetový obchod – a tie nepoznajú hranice štátov či dokonca kontinentov. Je to zároveň aj globálne ako čosi “celkové” či “celostné”.
Napriek dojmu, ktorý môže vytvárať, tak nejde o nejakú formu propagácie globalizácie a s ňou spojených javov. Práve naopak, na globalizáciu a jej nastavenie veľmi často reaguje kriticky. No zároveň s jej existenciou, celkom realisticky, počíta a snaží sa nás na ňu a jej vplyvy pripraviť.
Zároveň ide o vzdelávanie, ktoré je zo svojej podstaty “transformatívne”. Čo to znamená? Ide o jeho schopnosť meniť/transformovať naše referenčné rámce. Cielene, prostredníctvom kritickej analýzy, meniť pohľady, ktorými (si) definujeme svet. Umožňuje kriticky reflektovať vlastné predstavy a presvedčenia, našu pozíciu vo svete a vzťah s inými ľuďmi či časťami planéty. A následne na základe uvedomenej analýzy meniť pohľad na svet.
Niekoľko programových a iných materiálov
- Maastrichtská deklarácia o globálnom vzdelávaní (2002)
- Global Education Guidelines Centra Sever-Juh pri Rade Európy (2008, doplnené v 2012)
- Education 2030 Agenda and Framework for Action z dielne UNESCO (2016)
- Národnej stratégia globálneho vzdelávania
- Globálne vzdelávanie – vzdelávanie pre 21. Storočie; E. Suchožová; Metodicko-pedagogické centrum (2013)
- Koncept globálneho vzdelávania v školách; Človek v ohrození; 2014