ROZVOJOVÉ VZDELÁVANIE TÉMY A METÓDY

Predkladaný text sa venuje rozvojovej a humanitárnej pomoci. V jeho úvode predstavujeme tradičný výklad rozvojovej pomoci – jej vznik, historický vývoj a súčasnú podobu, ako aj dominantné teórie, ktoré ju formovali. Následne predostierame kritický pohľad na problematiku, pričom vychádzame najmä z postrozvojovej literatúry. Po krátkom predstavení témy humanitárnej pomoci presúvame pozornosť na učebné pomôcky, ktoré by mohli byť kvalitným stimulom pri výklade preberaných tém, s odporúčaným dôrazom na vedenie polemických diskusií v kolektíve. Nasledujúce kapitoly prinášajú osem rôznych tém, ktoré považujeme za významné v kontexte rozvojového vzdelávania. Je nevyhnutné zdôrazniť, že tento zoznam nie je úplný a mohli by sme nájsť iné rovnako (ba aj viac) zásadné témy. Táto publikácia preto nemá cieľ obsiahnuť celú šírku rozvojového vzdelávania, skôr jej ide o otvorenie diskusie o rozvojovom vzdelávaní na odbornej úrovni. Zároveň reaguje na dopyt po metodických materiáloch globálneho a rozvojového vzdelávania na vysokých školách. Máme záujem, aby jednotlivé kapitoly neslúžili len na teoretické vymedzenie jednotlivých tém, ale aby prinášali aj konkrétne učebné nástroje, ktoré môžu učitelia využiť na svojich hodinách so študentmi. Každá kapitola je preto rozdelená na dve časti:

  1. TEORETICKÚ – Vysvetľuje danú problematiku, predkladá základné pojmy a reaguje na aktuálnu diskusiu v širšom odbornom diskurze.
  2. PRAKTICKÚ – Ponúka súbor učebných pomôcok, ktoré môžu učitelia použiť pri diskusii so študentmi. Autori zvolili individuálne riešenia, a tak v jednotlivých kapitolách nájdeme filmy, názorné obrázky a mapy či interaktívne cvičenia.

 

 

Vydala Nadácia Pontis, Bratislava 2013