10 krokov ako zaviesť triedený zber na školách

Triedenie odpadu je dnes nevyhnutnosťou. Dôkazom toho sú aj pribúdajúce plány výstavby nových skládok (prípadne spaľovní komunálnych odpadov), pretože tie súčasné už naplnili svoju kapacitu. Nové skládky v blízkosti obcí sa ľuďom nepáčia a bojujú proti nim. Častokrát však nerobia nič preto, aby v ich blízkosti skládka nestála. Pritom pre začiatok stačí aspoň začať odpad triediť pre následnú recykláciu. Recykláciou šetríme nielen miesto na skládkach pre odpad, ktorý už nie je možné vôbec recyklovať, ale zároveň aj šetríme prírodné zdroje, ktoré musia byť použité na výrobu nových výrobkov. Napríklad vytriedením 110 ton starého papiera a jeho použitím na výrobu nového sa zachráni 1 hektár 80 ročného lesa. Ropa je neobnoviteľnou surovinou a jej zásoby rapídne ubúdajú. Väčšina plastov sa však stále vyrába z ropy namiesto ich recyklácie. Úlohou školy je vzdelávať a pripravovať deti a mládež nielen na odbornosť, ale aj na každodenný život. K takýmto praktickým zručnostiam patrí aj vybudovanie návyku na triedenie odpadu tak, aby sa stalo prirodzenou súčasťou ich života. Triedený zber na škole zvyšuje jej kredit medzi ostatnými školami. Je to čosi naviac, čo daná škola robí dobrovoľne a okolím je to vnímané veľmi pozitívne. Triedeným zberom si môže škola zlepšiť svoj rozpočet, môže ušetriť za odvoz zmesového komunálneho odpadu a zároveň získať financie za vytriedené zložky.

 

Priatelia Zeme – SPZ, 2010