Doma v novej krajine - nový český projekt približujúci tému utečencov | Globálne vzdelávanie.sk

Doma v novej krajine - nový český projekt približujúci tému utečencov

Príchod utečencov do Európy je jedným z najdiskutovanejších a najpálčivejších fenoménov súčasnosti. Paradoxne, v školách je často ignorovaný. Učiteľom chýbajú materiály, s ktorými by sa dalo citlivo a zaujímavo pracovať, prípadne metodické rady ako citlivo a bezpečne túto tému pred žiakmi otvárať.

V Českej republike podporilo Ministerstvo školstva kampaň Úradu vysokého komisára OSN spolu s organizáciou Meta, ktorá má pomôcť učiteľom na základných školách o tejto téme hovoriť, aj na príklade osudu ich rovesníkov.

Jedným z výstupov je i 60-stranový komix pre školy, rozprávajúci príbeh Hamída, afganského chlapca, ktorý žije na území ovládanom Talibanom. Hamídovho otca omylom zabili spojeneckí vojáci. Za peniaze, ktoré vyplatili spojenecké sily jeho matke ako kompenzáciu, sa chlapec vydává na strastiplnú výpravu za európským snom, ktorý nakoniec nájde vo Švédsku (komix pôvodne vyšiel vo Švédsku a v Česku bude použitý jeho preklad).

Komix si možno stiahnuť TU. Viac informácii o projekte a kampani nájdete TU.

Podľa idnes.cz českí autori sprievodnej metodiky zdôrazňujú, že „učiteľ tu nie je expertom, ktorý vždy vysvetluje, ako sa veci majú, ale hlavne sprievodcom procesom poznávánia a učenia sa. Snažme sa žiakom nehovoriť, čo si majú alebo nemajú o konkrétnej otázke myslieť,“ .

Ďalším materiálom je 14-minútový film Šádí, ktorý rozpráva príbeh kurdskeho dievčaťa Šádí, ktorú matka vyslala do Švédska. Rovnako ako komix, predstavuje aj film skutočné udalosti.

Film Šádí je k dispozícii na YouTube TU a na servere uloz.to TU. Heslo pre stiahnutie filmu na uloz.to je sadi123.

Podľa autorov „komiks a film približujú na skutočnom príbehu situáciu utečencov prichádzajúcich do Európy. Vzhľadom k súčasnej medzinárodnej situácii a príchodu veľkého počtu utečencov je metodika aktuálna a ako sa ukázalo v pilotných projektoch jednotlivých aktivít, aj veľmi potrebná. Diskusia na tému utečenectva je totiž často značne emotívna a plná dojmov, ktoré sa z pozície moderátora ťažko korigujú s cieľom doviesť diskusiu k nejakému záveru.”

Píše se rok 2030 a v Českej republike došlo k jadrovej havárii. Krajina bude v najbližších 200 rokoch neobývateľná. Desať miliónov Čechov okamžite uteká do zahraničia. Ale len jedna krajina sveta má ochotu prijať týchto utečencov. Je to Peacestan, ázijský štát s 300 miliónmi obyvateľov.

Tak začína jedna z desiatich aktivít v príručke. V rámci nej majú žiaci uvažovať o tom, čo je vlastne integrácia a kto určuje jej podmienky.

Peacestánská kultura sa od tej českej značně liší. Niektoré prejavy správania považované v Česku za zdvorilé sú tu nezdvorilé a naopak. Vzdelanostná úroveň je však pomerne vysoká a v krajine sú voľné pracovné miesta - od poľnohospodárstva až po IT sektor. Česi sa teda vydávajú na cestu do novej vlasti. V Peacestane ale dochádza k protestom verejnosti, ktorá si myslí, že by Čechom nemal byť do ich krajiny povolený vstup.

V rámci aktivity majú žiaci uvažovať o tom, aké nároky kladie česká spoločnost na ľudí prichádzajúcich z iných kultúr, získať iný uhol pohľadu na debatu okolo integrácie a vžiť sa do situácie iných ľudí.

Podľa autorov, „jedným zo spôsobov prevencie i riešenia komentárov zaťažených predsudkami je pracovať s faktami a štatistikami a viesť diskusiu o tom, prečo sa z ľudí stávajú utečenci. Prečo existuje právo na azyl, komu je určené a aká je situácia utečencov v rôznych častiach sveta?"

Materiál tiež napríklad radí, ako sa vysporiadať s urážkami, ktoré sa môžu vyskytnúť pri debatách v triede, a ako udržať pokojnú a vecnú debatu.

Celú príručku si možno stiahnuť TU.

 

 

 

 

 

Obsah vzniká s podporou: 

19. máj 2016 - 1:21